Förlåt – men exakt vad är det hon ”står upp för”?
Det hade vart trevligt att få ett svar på det här, för jag kan för allt i världen inte förstå vad det är hon tycker hon ”står upp för”… De hotar hennes dotter, hennes man och henne själv till döden… och hon tycker ändå att sälja päls är mer värt?
Hon kanske är jättesmart i vanliga fall men i det här fallet agerar hon som ett pucko, ärligt talat.
Efter kommentarerna måste jag förtydliga mig själv: jag fattar nu att hon står upp för att hon ska få sälja vad hon vill, och det tycker jag är rätt – ingen ska bestämma vad hon ska sälja i sin egen butik så länge hon inte säljer något olagligt förstås. Vilket päls inte är. Det jag menar – och det spelar ingen roll om de ”har diskuterat det hemma” som en kommentar sa – hon riskerar sin 16-åriga dotters liv för att få sälja päls. So what om det är okej med dottern? Jag tycker inte att en mamma riskerar sitt barns liv no matter what. Jag håller inte på något sätt med de som hotat henne. Att hota någons familj är mer puckat än vad hon är, ja, det tycker jag med. Det är riktigt fegt av de som hotar att hota henne överhuvudtaget, ännu fegare att gå på hennes familj. De har inte heller rätt.
Snälla förstå innan ni kommenterar; jag håller INTE med de som hotat henne, de gör mer fel än vad hon gör, men jag valde att kommentera hennes beteende eftersom jag tycker det var mer utmärkande en någon som hotar (det händer ju hela tiden, menar jag.). Därmed säger jag inte att hennes beteende är mer fel än ”hotarnas”, för det de gör är mycket värre.
Lägg också märke till att jag säger att hon kanske är smart i vanliga fall, det vet jag inget om, men jag tycker att hennes beteende i den är situation är puckad. Jag klankar alltså inte ner på henne som person, endast beslutet hon tagit…



Pälsdjur
/ 23 december 2010, 11:41sluta skriv ditt jävla pucko.
Lajke
/ 23 december 2010, 11:47Fegis :D
Zorkii
/ 23 december 2010, 12:33Det e ju snarare alla vänsterfjantar och aktivistfjantar som hotar med maffiametoder som är pucko. Samt även du som är ett fegt pucko. Skall alla vika sig för maffiametoder skulle vi inte haft något rättssamhälle längre, så som alla åklagare, domare, politiker etc blir hotade. Troligen har de diskuterat saken även hemma och är överens om till vilken gräns de är beredda att gå med hot.
Lajke
/ 23 december 2010, 13:07Du får gärna läsa mitt inlägg igen, la till lite förtydligande. :) Förstår inte riktigt varför du tycker jag är ett pucko, men men.
Andreas
/ 23 december 2010, 11:50Att hotelser inte ska ge resultat? Hur hade världen sett ut då?
Dom hotar hennes 16åriga dotter….sjukt äckligt beteende. Jag tror du får tänka om lite vem det är som är puckot.
Lajke
/ 23 december 2010, 13:08Läs gärna igen, la till lite förtydligande!
Andreas
/ 23 december 2010, 16:36Varför är det vi som ska tänka till?
Det va du som skrev ganska ogenomtänkta grejer…så att du sen fick gå in och ändra.
Eller ska vi komma tillbaka gång efter gång tills du fått de rätt?:)
Nu ser jag att du inte är så gammal, och själv är jag inte heller lastgammal. Men världen är inte alltid så lätt. Den hade troligen inte varit lika fin om alla bara släppt allt direkt, såfort de blivit hotade. Jag personligen tycker att hon gör rätt som går till polisen. Men det är varken för dig eller mig att avgöra vad Hon vill.
Tänk på vilka ord du väljer nästa gång.
Andreas
/ 23 december 2010, 16:39”Snälla förstå innan ni kommenterar”…innan Du ens skrivit de? Hur ska vi kunna de?
Snälla förstå innan Du bloggar.
Rupert Kvarnberg
/ 23 december 2010, 17:02Asså vart fan är de här vänstersamhället på väg INTE FAN SKA MAN VIKA SIG FÖR JÄVLA DJURRÄTTSAKTIVISTER som håller på terroriserar hederliga människors liv. Man ska kunna sälja päls som i vilket jävla annat land som helst men de ju ett jävla sosse mp samhälle där sån här vänsteräckel springer runt och förstör SKJUTAS I HUVET JÄVLA VÄNSTERFAN
Lajke
/ 23 december 2010, 19:09Oj då, riktigt så aggressiv kanske du inte behöver bli. Ja, de gör fel. Du har ingen aning om om de är vänster eller höger, uppskattar inte riktigt dem fördomarna. FYI så är det inte tillåtet ”i vilket jävla annat land som helst”… det är olagligt att sälja päls i ganska många länder eftersom det anses vara djurplågeri. Kanske skulle läst på innan?
Lajke
/ 23 december 2010, 19:10Klart man går till polisen, det förstår jag. Men jag personligen hade inte riskerat min dotters liv för något så fånigt.
Åter igen, jag rättade mig inte, jag förtydligade mig eftersom många missuppfattade mig. Du får självklart tycka som du vill… du är ju trots allt ganska mycket äldre än mig så du förstår säkert världen bättre också. :) Tack för att du ger min värld så mycket mer klarhet…
Andreas
/ 23 december 2010, 19:53Du verkar ha svårt att se den stora bilden, om folk som hotar sig till saker alltid ska få vad de vill ha.
Liknande problem blir det med dom som tar gisslan. Börjar man ge efter märker ju dessa människor att det är ett vinnande sätt att få som man vill. Ser du inte problemet med detta?
Vadå fånig grej? Det är, vad jag fattar de som. Hennes butik och yrke? De flesta som har ett arbete, och ännu mer…driver sitt eget anser nog inte att de är en ”fånig” grej.
Folk ”missuppfatta” dig för att Du inte skrev vissa saker, utan bara hängde upp dig på henne som faktiskt är ett offer i sammanhanget. Hon som jobbar helt lagligt och bidrar till skatt. Hon som inte gjort nåt fel, utan faktiskt ståt upp för rättvisan. Henne hänvisar du till en ”pucko”.
Nog dags för dig att va lite självkritisk. Men istället är det alla andras fel….Alla andra missuppfatta dig, de va inte du som skrev på ett olämpligt sätt. Nja, låter inte jätte vettigt va?:)
Lajke
/ 23 december 2010, 23:25Det är inte så jag menar, åh. Det hade vart så mycket enklare att ta det här muntligt, haha. Blir bara frustrerad när folk missar min poäng, hon agerar som ett pucko, ja, om hon är ett vet jag inget om. Ja, man borde stå upp för sin rätt, men jag tycker det har en gräns.
Tänk om hennes dotter blir mördad? För att hon fortsatte sälja päls? Tror du då att hon fortfarande känner att det var rätt att stå upp för demokratin då? Det tror inte jag. Ja, klart man inte ska kunna hota sig till sakerna man vill ha, det kan inte funka om vi ska kunna leva i en värld som denna. Människor som hotar är fega, och om deras argument är så dåliga att de måste hota med våld så är det definitivt de som är puckon. Självklart är också kvinnan som äger butiken ett offer, ingen ska kunna hota henne för det här är ett fritt land och hon ska få sälja precis vad hon vill så länge det är lagligt. Det jag kritiserar är att jag tycker att hennes beslut ang. att vara beredd att offra hennes dotters liv för att sälja päls är puckat. DET är det jag pratar om.
Om du har argument mot det, och endast det, får du gärna fortsätta diskutera för mig för ja, jag är ung och jag har massor att lära och diskussion är någon man lär sig sjukt mycket på. Du får gärna diskutera med mig för jag älskar det, men snälla försök att inte hoppa på mig personligen. Det gör mig bara arg och förstör diskussionen och visar dessutom på dåliga argument.
Sen säger du också att hon nog inte tycker hennes eget företag är fånigt och det var ju inte riktigt vad jag sa, utan det var just det att hon sålde päls. Hon sa själv att mindre än 1% av det hon säljer är päls, då är det ju inte så att hela hennes affär går i konkurs för att hon slutar sälja päls.
MEN jag förstår ändå vad du menar. Det vill jag att du ska förstå också, jag förstår (mer än innan dessutom, tack för det ;D) att om man inte står upp för småsakerna – hur ska man stå upp för de stora sakerna? Jag förstår den delen också. Hotarna ska inte få som dem vill. Men det är hennes dotters liv vs. sälja päls! Ganska enkelt val om du frågar mig.
Världens längsta svar, hoppas du orkar läsa och svara ;)
Liselotte
/ 23 december 2010, 12:01Varför ska hon sluta sälja?
Du menar att det är olagligt att sälja päls, eller vad?
I Sverige följer vi svea rikes lag, och vi rättar oss inte efter vad enskilda extremister tycker.
Lajke
/ 23 december 2010, 13:08För att de hotar hennes dotter och man till livet. Läs gärna igen, la till lite förtydligande!
Måns
/ 23 december 2010, 13:50Ja de har hotat hennes dotter och henne till livet för att hon säljer päls men det har lämnat pälsen och tagits till en ny nivå. Det handlar inte längre om pälsen utan att visa att man inte viker sig för personer som sysslar med olagliga metoder & våld för att få sin vilja igenom liknande te.x diktatur regimer. Är det några som ska fördömas så är det de djurrättsaktivisterna som sysslar med detta och inte de som vågar stå upp för sin sak. Förövrigt så är det ganska dålig stil att klanka ner på hennes ”smarthet” och kalla henne pucko utan att var det minsta insatt, du skulle ha tänkt på vad du skrev först innan istället för att haspla ur dig ett litet ”edit” för att rädda situationen i efterhand.
Lajke
/ 23 december 2010, 15:14Jag förtydligade mig själv. Du kanske också skulle tänkt efter innan du skrev… eller i alla fall läst klart inägget. ;)
Fritz
/ 23 december 2010, 13:53Det heter inte Dem hotar.
Lajke
/ 23 december 2010, 15:13Tack, har ändrat!
Per lindgren
/ 23 december 2010, 14:08Skulle du sluta skriva om någon plötsligt hotade dig och dni familj bara för att denna någon tycker
att du tycker något annat än denna någon.
Denna någon är dessutom kriminell och vill skapa sina egna lagar beroende på vad som känns bra för dagen. Denna någon skiter helt i vad som är demokratiskt beslutat och lagstadgat och nästa gång kommer denna någon att ge sig på en annan person eller åsikt som inte uppfyller vad denna någon tycker är rätt.
Tänk vilket fantastiskt land skulle bli om alla nästa
9milllioner människor bara utgick från sig själva och hotade trakasserade alla som inte tycker precis likadant.
Lajke
/ 23 december 2010, 15:12Ja, klart som fan att jag skulle sluta skriva om någon hotade någon i min familj till döden! Jag skulle inte vilja, men jag skulle inte orka gå runt och vara nervös för fler hot eller förverkligande av hoten. Som jag sa i inlägget, jag stöttar knappast vad ”hotarna” gör heller, de gör mer fel än henne, men jag valde att kommentera hennes beteende eftersom jag tycker det var mer utmärkande en någon som hotar. Därmed säger jag inte att hennes beteende är mer fel än ”hotarnas”!
Jonatan
/ 23 december 2010, 14:15Jag kan inte förstå varför du försvarar deras beteenden. Det är väl lagen som skall ändras, vänsterfjantarna skall väl inte tillåtas att kujonera andra och dödshota?
Med sådana åsikter så hade organiserad brottslighet kalasat över att hoten alltid gick igenom.
Vänsterextremister är kriminella idioter om de angriper budbäraren isf lagen.
Lajke
/ 23 december 2010, 15:09Jag skriver väldigt tydligt att jag inte stöttar de som hotat henne. Läs hela inlägget innan du kommenterar nästa gång, tack.
Måns
/ 23 december 2010, 17:46Bra skrivet! Det finns människor som står upp för yttrandefrihet, jämställdhet och allas rätt till ex. fri abort. Kvinnan i pälsbutiken, vad står hon upp för? Jo, sin ”rätt” att sälja päls, något som är olagligt att producera i många länder för att det anses vara djurplågeri. Kanske för att pälsproduktion i allmänhet ser ut så här:
http://vimeo.com/14967028
http://www.youtube.com/watch?v=Odgf-K-F9-Q
Och det är något hon bara känner att hon MÅSTE stå upp för. Dagens jävla i-landproblem.
Lajke
/ 23 december 2010, 19:07Tack!
CAO
/ 23 december 2010, 18:33Hur kan du lägga någon skuld på butiksinnehavaren? Helt absurdt. Säg att en grupp människor helt utan känsla för rätt-fel och som dessutom saknar spärrar och respekt för människoliv bestämmer sig för att det är fel att ha på sig rosa. Ska alla butiker då omgående ta bort allt rosa ur sitt sortiment, och gör dom inte det så är dom ”pucko” ? Tänk om, tänk rätt.
Lajke
/ 23 december 2010, 19:07Kanske skulle läst hela inlägget eller?
Gör om, gör rätt.
Liberalen
/ 23 december 2010, 18:44Om det skulle vara så att ingen vågade stå emot hot så skulle vi inte ha den demokrati vi har idag, precis som flertalet poängterat. Hon gör helt rätt som står på sig. Vad var orsaken till att Taimour Abdulwahab sprängde sig själv till döds i Stockholm för 2 veckor sedan? Jo han för att han ville hämnas för att vi har soldatar i Afghanistan, och att vi skall hämta hem våra soldater. Vad gjorde riksdagen? Jo, veckan därpå röstade en majoritet för att förlänga och utöka styrkan. Vad skulle ske i världen ifall vi hade gjort tvärtom och beslutat att ta hem soldaterna? Jo, då skulle antagligen fler Islamister spränga sig själva och andra människor i luften för att skrämma regeringar till att ta hem sina soldater från Afghanistan och Irak. Grunden till att man står på sig är för att folk som hotar och har sig inte skall få sin vilja igenom, och på så sätt inte bli förebilder åt andra som har liknande tankar. God Jul!
Lajke
/ 23 december 2010, 19:07Jag fattar det, men jag tycker bara att det är fånigt att riskera sin familjs liv för något så fånigt som detta. Ja, om det handlar om större problem – men nej när det är päls det handlar om.
Liberalen
/ 23 december 2010, 19:42Min poäng är att det är principen som räknas. Oavsett vad orsaken till hotet är. När det gäller djur så är jag väldigt kluven… Jag älskar kött, fisk, fågel, you name it. Till det ändamålet har jag inget emot att djur has ihjäl, för det är så naturen fungerar. Vi är djur precis som lejon, björnar, örnar, och andra rovdjur. Visst finns det vegetabiliska altenativ till kött, men det är ändå inte samma sak näringsmässigt, och jag som tränar mkt är mån om vad jag får i mig. Däremot kan man döda t ex en kossa på flera olika sätt, bedövning och sedan en tryckluftsspik in i hjärnan så att den dör så smärtfritt som möjligt, det är jag för. Det är bra mkt bättre än Kosher eller Halal enligt mig. Än så länge är det väll inte tillåtet med detta i Sverige som tur är, men om det skulle komma att tillåtas så lär inte djurvännerna hota de muslimer eller judar som driver dessa typer av slakterier eftersom att det inte är PK ( politiskt korrekt) enligt deras ideologi(vänster). Sedan är det skillnad på päls, fakepäls och skinn och fakeskinn. Jag föredrar en riktigt skinnjacka istället för en fakeskinnjacka, detn luktar godare, håller längre, och är garanterat helt vindtät och skyddar bättre ifall man trillar av sin MC, eller mot en kniv på stan sent en kväll. Päls använder jag dock inte för tillfället, men det är samma sak där, det håller längre, värmer bättre och är vindtätt. Och försöksdjur till medicin tycker jag är bra också, till smink, vettefan. Jag har sett videor på hur fåglar behandlas när man vill åt deras dun t ex, ja man blir paff, arg och tycker att det kan göras på ett annat mer humant sätt, ja det håller jag med om, har sett liknande videor på minkfarmer, det är också fördjävligt, och man kan hålla minkarna på ett annat sätt. Är det mer humant att släppa ut minkarna? Nej, för de är födda i fångenskap och kan inte ta hand om sig själva i naturen, så de dör inom ett par dagar. Riktigt schysst, same same där tycker jag.
Somsagt, det är principen som räknas i detta fallet, inte vika sig för hot mot något som är lagligt. Sedan kan man behandla djuren på olika sätt inom kött och päls/skinnindustrin. Skall man hota butiksägare för de? Nej, gör en namninsamling och skicka till kommunen eller riksdagen eller ngt. Det går att nå fram till politikerna, och påverka, utan att hota någon till livet. Sandlådeperskektivet, öga för öga, tand för tand är för 2-3 åringar. Inte vuxna människor.
Lajke
/ 24 december 2010, 9:27Alltså jag håller med hela ditt inlägg, så det är väl det enda jag kan svara. :) Tycker exakt som du skrev.
Måns
/ 24 december 2010, 0:56Och bra att de vita i Sydafrika för bara decennier sedan stod upp för sin förbannade RÄTT att ha egna toaletter och bussplatser. De hade ju trots allt lagen på sin sida, och lagen är ju ett felfritt dokument skrivet av Gud som alla bara måste följa, eller hur? Du saknar säkert apartheiden och den ljuva tid då endast män hade rösträtt va? Det är lagbrott som fört demokratin framåt, inte namninsamlingar.
Louisa
/ 15 januari 2012, 18:38Wait, I cannot fathom it being so straihgtorfawrd.
Snafu
/ 23 december 2010, 19:01Skulle jag va henne vore det läge att inhandla ett hagelvapen och skicka dom där kommunistkräken till sin skapare.
Jonas
/ 23 december 2010, 19:09Lajke, var försiktig med att kalla folk för puckon.
Jag vill inte kritisera dig – du får givetvis tycka och tänka precis vad du vill. Det enda jag konstaterar är att det är sådana som du som får demokratier och rättssamhällen att kollapsa. Men va fasen, Mugabe, Lukashenka, Jong-Il & Co. kanske inte är så dumma trots allt? Eller kan det kanske vara värt att stå upp för demokrati och frihet trots allt?
Lajke
/ 23 december 2010, 19:15Jonas, var försiktig med att kalla folk ”såna som du som får demokratier och rättssamhällen att kollapsa”.
Jag vill inte kritisera dig för självklart får du tycka och tänka precis som du vill. Klart det är värt att stå upp för! Men inte när det gäller en skitsak! Jag skulle sluta blogga om någon hotade min mamma till döden till exempel, för det är inte en sak värd att dö för. Rösträtt för kvinnor är en sak att dö för – till exempel. Det är skillnad på demokrati och demokrati. Kanske är det inte så dumt att lägga ner pälsförsäljningen (jag menar hon tjänar väl inte bara på det?) och slippa leva med tankarna om att någon kanske mördar hennes dotter för att hon ”stod upp för demokratin”.
Jonas
/ 23 december 2010, 19:21suck.. du fattar verkligen inte.. allt har sin början någonstans.
men ha det bra och god jul.
Lajke
/ 24 december 2010, 9:27Inte du heller. :)
Detsamma!
Nicklas Eriksson
/ 23 december 2010, 19:27De djurrättarpatrask som hotar hennes arbetare är lika stora svin som hon är. Vad mig anbelangar kan de som skadar arbetare aldrig vänta sig att känna sig välkomna eller säkra i vänstersammanhang.
pelle pelikan
/ 23 december 2010, 20:26Nä, förbjud päls. Bättre att köpa riktig syntet. Då är det bara något barn som fått slita 18 timmar per dag i asien som får lida. För de som tillverkar syntetplasten i sydafrika och dör av kemikalierna, de är värda så lite att jag inte tänker nämna dem…
Eller trodde ni syntet var ekologiskt? Deras försvarstal är alltid ”det är omöjligt att kolla alla underleverantörers underleverantörer”. Men jo, någonstans tillverkas kemikalierna som används i plastfabriken som används i syntetfiberfabriken som sen tillverkar ”ekologiska tygskor med plast/gummisula”.
Men men… vi har alla varit tonåringar och tänkt väldigt kort. Lyckligtvis växer de flesta människorna upp och upplever personlig mognad.
Lycka till till alla i framtiden, vare sig ni klär er i päls, syntet eller går nakna
Kram Pelle Pelikan
Lajke
/ 23 december 2010, 23:10Ojdå, tydligen hjälper det inte att vara äldre heller? Jag säger inget om huruvida jag är för eller emot päls i mitt inlägg… läs mer än rubriken nästa gång.
Måns
/ 24 december 2010, 0:59Pelle pelikan klär sig naturligtvis 100% i päls och skinn och äter endast det han plockar från marken, alternativt har ihjäl med sina bara tänder…och har ingen tv eller dator eller hus eller använder energi. Ett riktigt ekologiskt miljöknippe.
Lajke
/ 24 december 2010, 9:28Hahahaha! :D
lisa
/ 23 december 2010, 20:57Jag förstår verkligen inte hur man inte kan se felet med att sälja päls. Ska du dra av ett djur sitt skinn för att hänga det i din egna äckliga garderob, det är blod bakom en päls, mycket blod. Klart som fan att man inte ska sälja något så hemskt. Vad är problemet med att inte förstå det?
Någon måste ju stå upp för djuren när vi pervon till människor gör såhär sjuka saker.
Sluta sälj bara Vad är problemet? vi har rätt att göra hit och dit, men finns det inte någon värme och kärlek som i att tänka lite längre? Karma, har ni hört talas om det?
”And those who do not see god in all, they do not see god at all”
Lajke
/ 23 december 2010, 23:10Fortfarande inte det jag skriver om… men tack för din åsikt iaf ;)
Andreas
/ 23 december 2010, 23:47Jag har aldrig köpt en päls och kommer aldrig göra de heller. Iaf ingen äkta.
Det finns blod bakom mycket. Men uppenbarligen kan man sälja det? Nu är det inte olagligt, så det är ju bara fritt fram. Det finns troligen saker du gör, som ingen annan kan förstå att du gör.
lisa
/ 24 december 2010, 0:00Det finns det nog men jag skulle aldrig hjälpa till att döda något levande för att sedan ta på mig det. Kanske skulle det låta annorlunda om det var din hund eller katt någon tog hem och skinnflådde för att ha på sin mössa som attribut.
Andreas
/ 24 december 2010, 0:37Nja, då hade det varit en familjemedlem…så det är väldigt stor skillnad.
Det får stå för dig. Jag har inga problem med att äta nån som har levt, men som nu är dött. Dock tycker jag vi ska ha hårda krav på att det inte ska förekomma något onödigt lidande för djuren. Sånt tycker jag är riktigt sjukt! T.ex. när man slaktar djur efter vissa religösa regler, tömmar dom på blod levande.
Måns
/ 24 december 2010, 1:03När du pratar om onödigt lidande måste jag ställa frågan: känner du till nåt alls om hur djurindustrierna ser ut? Vet du om att kalkoner inte kan para sig med varandra för att de är totalt sönderavlade? Att det istället sitter en massa gubbar i ring och runkar av hankalkoner så att sperman kan användas för att avla fram ännu fler miljoner djur som kommer leva hela sina liv i knökfulla stallar som är nedsläckta eftersom ljuset gör att de hackar ihjäl varandra i frustration? Vet du att var tionde gris som slaktas har lungsäcksinflammation för att de ständigt befinner sig i en så fuktig, trång miljö fylld av gödsel och urin som långsamt förstör dem innifrån under de ynka 5-6 månader de får leva? Kännde du till det?
Per
/ 23 december 2010, 21:01Ett förtydligande är tillagt, men du säger fortfarande samma sak – om man blir tillräckligt hotad så ska man vika ner sig. Patetiskt. Jag BEUNDRAR affärsinnehavaren och ska banne mig stödköpa lite kläder hos henne till min sambo! Djurrättsaktivisterna kan ta sig i brasan och röka sitt braj någon annan stans än i ett demokratiskt samhälle.
Andreas
/ 23 december 2010, 23:53Fick skriva här nere då det inte gick att svara där uppe längre.
Om du tycker att det är jobbigt när folk missar din poäng får du väl framföra den lite tydligare :) För uppenbart var det rätt många som missa din poäng. Självinsikt var ordet :)
Man kan inte säga att hon agerar som ett pucko heller. Möjligen kan du Tycka att hon gör det, men det är ju din personliga uppfattning. Jag skulle gissa på polisen hjälper henne en hel del. Och blandannat säger att just dessa hoten inte är Så allvarliga. Hade dessa…”djurkämpar” gjort de minsta mot hennes dotter så hade det ju varit…ett ännu större steg åt fel håll för dom. Man kan ju lugnt säga att de inte tagits emot väl i vårt land.
Sen tycker jag mer att det är dina argument som tryter om du ska säga till mig vad jag får svara på och inte… ;)
Thomas
/ 24 december 2010, 0:45Cry me a river…
Lajke
/ 24 december 2010, 9:36Du har en poäng med polisen faktiskt, tänkte liksom inte så mycket på det… ;) Tänkte mer att det väl är som med de flesta andra hot, att polisen säger att de hjälper och sen har de fullt upp med annat. Men det kan ju faktiskt vart så att polisen bedömt situtationen som inte så allvarligt.
Jag håller fortfarande fast vid att jag tycker att hon agerar puckat (självklart var det det jag menade, men hur ofta skriver man ”jag tycker” framför varje tyckande?) just för att det ÄR ändå ett hot. Mot hennes dotter. Jag vet och förstår att det är väl klart man inte ska vika sig, då får ju de rätt. Men, men… det är hennes dotter!
Som någon sa så är det nog ett väldigt stort steg mellan hota och mörda, men vill man verkligen chansa? Jag tror inte att jag hade gjort det.
Men jag förstår i alla fall allas poäng, alla som motargumenterat mig som säger att man ska stå upp ändå. Jag förstår den sidan också. :)
Haha ja argumenten börjar kanske sina ;) Jobbigt med så många bra motargument vettu… tror jag håller på att förlora den här diskussionen… ;)
lisa
/ 23 december 2010, 23:54Fast är inte grunden att hon säljer päls och vägrar sluta göra det för att stå på sig för något som är vedevärdigt? Att riskera sin familj och sin dotter för något som är vedevärdigt. Mycket fördomar här om vänster, djurrätts människor osv. Det finns dom som brinner för det här, dom som är aldrig smakat droger och dom som är väldigt intelligenta och målmedvetna. Människor som är både högt och lågt som ser hur sjukt det är att vi ska ta död på massa djur för att smycka oss. Grunden tycker jag liksom går förbi. Att hon står för att hon köper in och säljer päls, och i det ledet också hjälper till och står för att djur ska lida på bekostnad av oss.
Andreas
/ 24 december 2010, 0:42Grunden måste väl va att en 16 årig tjej blir mordhotad! För vad hennes mamma jobbar med…som i sin tur t.om. är helt lagligt! Nu spårar du verkligen ur om du menar nåt annat.
Inte direkt konstigt om folk har konstiga tankar om de som säger sig kämpa för djuren när de beter sig så. Och sen inte inser vad dom håller på med.
Lär er respektera lagarna! Hur skulle det se ut om alla hitta på sina egna?
Sälja päls = Lagligt!
Mordhota = Olagligt!
Vill du göra det olagligt att sälja päls, men lagligt att mordhota 16 åriga tjejer får du gå den demokratiska vägen, då vi liver en demokrati.
Måns
/ 24 december 2010, 1:06Och för hundra år sen:
Kvinnor som röstar: olagligt
Det var helt i sin demokratiska ordning tills dess att kvinnor med hjälp av olagliga metoder, bl.a. sprängattentat i england, började hävda sin rätt att vara med och bestämma. De vänder sig nog i sin grav när du säger att det nödvändigtvis är fel att bryta mot lagen för att förändra nåt som i grunden är orätt.
Lajke
/ 24 december 2010, 9:30Håller med Andreas här, jag må vara emot djurplågeri (och därmed ofta päls) men vill hon sälja något lagligt så kan jag knappast hindra henne – såvida jag inte hotar henne. Vilket är grunden här, att en 16-årig helt oskyldig flicka blir hotad till döden. FEEEEEEEEL.
Torbjörn
/ 24 december 2010, 0:25Nej, grunden är att ingen skall få hota någon till livet för vad de säljer i sin butik . Sen kan man tycka vad man vill om det som säljs. Men man får aldrig ge efter för hot, då har demokratin förlorat lite igen. Och till slut står vi där och undrade vad som gick fel. Lite som tyskarna en gång i tiden…
Det är lite som man har försökt att lösa mobbning i skolor, man flyttar på den som blivit mobbad. Då har man ju gett sig för de som tar till våld eller hot. De som mobbar kommer ju inte lära sig något av det och den som straffas är den som redan blivit utsatt. Är det ett sådant samhälle du tycker att vi skall ha?
I så fall är det dags att gå till gymmet och bygga mer muskler. ;)
Elin
/ 24 december 2010, 8:46När du växer upp och får lite mer perspektiv på livet så kommer du undra varför du skrev detta. Mycket omoget skrivet.
Ta dig en funderare på hur livet ser ut för företagare i bla. Sicilien.
Sen är det ett jävligt stort steg att gå från att hota till att mörda, och då kan man ju fråga sig.. det är inte rätt att döda djur men det är rätt att döda människor för den goda sakens skull? Här skriker hyckleriet högt.
Dessa djurrättsaktivister, och f.ö alla andra med extremåsikter har ofta dålig koll ändå. Dom dricker coca cola (ett av världens största multinationella företag) Dom använder billigt skitsmink som i princip alltid är testat på djur, dom köper grödor som är billiga och importerade (hur bra är det för miljön tror lilla du?) och kläderna dom har på sig, ja vart tror du dom är tillverkade? Jag vet inte vilka kretsar du umgås i, men jag har umgåtts med denna typen av människor och i grund och botten är dom samma patrask som alla andra.
Ja, jag vet att du inte försvarar de som hotat, men var står du då? Din argumetation brister. Du är tyvärr ganska obildad och det märks.
God Jul, hade jag vetat vart du bor skulle jag skickat en bok om etik och moral till dej ;)
Lajke
/ 24 december 2010, 9:22Läste du ens inlägget innan du kommenterade? För på dig låter det som jag håller med djurrättsaktivisterna, eftersom du predikar om hur dumma de är?
Läs inlägget en gång till, snälla du.
God jul på dig med, hade jag vetat var du bodde hade jag skickat läsglasögon ;)
Göran
/ 24 december 2010, 9:29En liten undring:
Om någon skulle hota dej, din dotter, mamma eller någon annan som betyder mycket för dej typ ”sluta blogga annars…” , då slutar du blogga?
(detta är inget hot, läs det i sitt sammanhang)
mvh Göran
Lajke
/ 24 december 2010, 9:39Ja, det skulle jag troligen. Men jag skulle också kontakta polisen och låta dem bedöma situationen, hade de bedömt den som inte allvarlig hade jag kanske fortsatt blogga. Jag förstår henne, och hur hon agerade så, eftersom hon gjorde precis de jag sa och eftersom hon vågar fortsätta sälja päls så bedömde de väl situationen som inte allvarlig. :)
God jul Göran! :D
Andreas
/ 24 december 2010, 10:16Men tänk om dom säger. Om du går till polisen så dödar vi henne/honom. Och du ska ge oss 100 000…annars dör nån :)
De märkte att du gav vika i början….då är det risk att de fortsätter och blir värre.
God Jul :)
Göran
/ 24 december 2010, 10:52Bra svarat.
Själv hade jag aldrig kritiserat Charlotte Alfredsson. När den sista droppen civilkurage i världen är slut – då är vi illa ute.
Du tycker och skriver det du står för och jag respekterar det.
Vi tycker olika.
God Jul :)
mvh Göran
Lajke
/ 25 december 2010, 10:42Tack för att det finns såna som du som respekterar åsikter! :) Jag respekterar din om du respekterar min.
Elin
/ 24 december 2010, 17:06Japp, flertalet gånger läste jag och med läsglasögonen på. Frågan är var jag skrev att du håller med dem? Måste hämta starkare glas tror jag, men så vitt min läskunnighet hjälper mig så skrev jag jag såhär;
”Ja, jag vet att du inte försvarar de som hotat, men var står du då? Din argumentation brister. Du är tyvärr ganska obildad och det märks.”
Sen säger jag inte att de är dumma, men de är oftast ganska obildade om sitt eget leverne. Man bör ta en titt på sig själv innan man attackerar andra. Självinsikt som någon annan sa. Och då menar jag självklart både vänster och högextremister. Har diskuterat med nazister, kommunister, ateister, aktivister, muslimer, kristna och allt folk där i mellan så jag har ganska bra koll på vad jag pratar om.
F.Ö har du inte svarat på någon av mina frågor heller.
Kanske fler än jag som behöver läsglasögon?
krulli
/ 24 december 2010, 23:03Elin,
kan man vara mer nedlåtande?
”när du växer upp” etc.
Så hennes åsikter är inget värda för att hon inte är lika gammal som du är?
Jösses, vilken värld lever du i? En där man inte räknas alls förrän man har X antal vuxenpoäng?
Bara för att du är äldre betyder inte det per automatik att du är visare.
Du är helt enkelt bara äldre….
Hade du varit mer uppmärksam hade du vetat var hon bor, det står överallt. Skicka den där boxen om moral och eik ASAP är du snäll, det är ju jul…
Sen sitt inte där som om du är en bättre vetande.. för du verkar definitivt inte vara det!
God Jul Elin och alla andra puckon därute!
Elin
/ 25 december 2010, 18:21Man är myndig när man är 18 men man är inte vuxen. Det tar många år att lära sig många saker. Du vet inte allt som 18, 30, 45- åring, men jag lovar att du vet bra mycket mer när du är 60 än när du är 20, har jag fel? Så att man ”bara” är äldre håller jag inte med dig om. Utbildning är en källa till kunskap, eller har jag fel om det också?
Nej hennes åsikter är inte mindre värda än vad mina är, vi har bara helt olika åsikter. Jag får väll säga då att jag ”hoppas” att hon någon dag inser varför butiksägaren kämpar istället för att ge upp för hot, även fast hotbilden gäller hennes familj.
Du vet inget om mitt ”vetande” så varför så aggressiv? Att kalla folk puckon för att dom inte har samma åsikt som dig bevisar att det finns ännu en person som inte kan/vill/orkar argumentera för sin sak. Tråkigt.
krulli
/ 26 december 2010, 12:38Jag är ”aggressiv” mot dig för att du skriver mycket nedlåtande till någon enbart för att hon är ung. Det är inte alls något snyggt beteende. Du har din åsikt, hon har sin och jag har min.
Att påbärja en diskussion genom att tala om för någon att saker blir bättre när de växer upp är en sk härskarteknik.
Du utförde den med briljans och du visade tydligt att du var mycket smartare och bättre än henne (och äldre). Hurra för dig. Sen att det är ett fult sätt att argumentera på spelar kanske ingen roll? För det spelar ju ingen roll hur gammal man är och hur vis man är när man är ful!
Ulric
/ 25 december 2010, 21:18Om man skriver ett blogginlägg under rubriken ”Bara sluta sälja, då” så sänder man ett budskap. Om man istället skriver ett på temat ”Bara sluta med dödshoten, då” så sänder man ett annat. Varje förnuftig människa inser att det är dödshotarna som förtjänar att kritiseras, inte deras offer.
Lisa
/ 24 april 2011, 16:27Om ni hade läst blogginlägget ORDENTLIGT så hade ni sett att hon inte tycker dom som hotar kvinnan har rätt..
Utan hon tycker bara att hon kan sluta sälja päls så försvinner ju problemet..
Finns ju andra material o göra kläder av..
Tycker inte det är att vika sig för någon..